De XGT- of 40Vmax-accu’s hebben een piekspanning van 40 V, dat is dubbel zoveel als de 18 V accu’s van het LXT-platform. De Makita XGT-accu is nog meer robuust en slag- en watervast dan de LXT-accu. Net als de LXT-accu communiceert de snellader tijdens het laden met de accu. Alleen komen er bij de XGT-accu nieuwe functionaliteiten aan bod die de LXT-accu’s niet bieden. Hierover in een later stadium meer.
Als een accu helemaal volgeladen is, kan die een piekspanning aan die hoger ligt. Een CXT-accu van 10,8 V levert een piekspanning van 12 V en dat wordt 12Vmax (12 Volt max) genoemd. De XGT 36 V accu kan een piekspanning leveren van 40 V en dat wordt 40Vmax genoemd. De spanningsaanduiding 18 V voor het LXT-type is zo ingeburgerd dat Makita er de voorkeur aan geeft om hier de 18 V aanduiding te blijven gebruiken.
Dat klopt, en die 2 accu’s leveren samen 36 V. Dankzij de nieuwe technologie die wordt toegepast in de XGT-cellen is 1 XGT-accu lichter en compacter dan 2 LXT-accu’s.
Zeker niet. Er zijn zoveel tevreden gebruikers van het LXT-platform en zoveel LXT-accu’s in omloop dat ook 2 x 18 V LXT-producten zullen blijven bestaan. Daarnaast is de XGT-accu een interessant alternatief voor gebruikers die een minimum gewicht willen combineren met compactheid en een groot vermogen.
De ontwikkelingen gaan steeds door en innovaties maken nieuwe toepassingen mogelijk. De accu samen met de laadtechniek zorgen voor nieuwe doorbraken. Combineer dat met nieuwe motortechniek, zoals koolborstelloze motoren en geavanceerde elektronica, en steeds zwaardere toepassingen komen binnen het bereik van accuproducten.
Het grootste deel van de accumarkt bestaat uit 18 V producten; bij Makita de 18 V LXT-accu. Daaronder heeft Makita het CXT-platform ontwikkeld, bestaande uit een mooie reeks 10,8 V - tegenwoordig 12Vmax - producten. Die producten zijn compact en ideaal voor lichtere toepassingen. Boven het LXT-platform komt nu het XGT-platform met compactere accu’s dan 2 LXT-accu’s samen en met meer mogelijkheden om nog meer en zwaardere toepassingen op accu mogelijk te maken.
De kenners weten dat de Ah-waarde vooral belangrijk is voor de autonomie. Hoe hoger de Ah-waarde, hoe langer gereedschap werkt op één acculading. Makita start XGT met 2,5 Ah en 4,0 Ah accu’s.
Naast het lagere gewicht heeft de 2,5 Ah versie nog een ander belangrijk voordeel:
Een 2,5 Ah accu is razendsnel opgeladen. De XGT-snellader van Makita laadt een 2,5 Ah accu in 28 minuten op. De kunst is om ervoor te zorgen dat een accu sneller vol is dan leeg, wat hier zeker en vast het geval is.
De 4,0 Ah versie heeft het voordeel van de langere werktijd per acculading.
Technisch gezien is er niets mis met hogere Ah-waarden. Bij het gebruik zijn er naar Makita’s mening wel nadelen. De accu’s zijn lomp en zwaar, ze zijn heel wat duurder en ze laden natuurlijk veel langzamer op. Wij vinden dat je zulke problemen niet zomaar kunt negeren. De 2,5 Ah XGT-accu is wel iets zwaarder dan de 5,0 Ah LXT-accu, maar een behoorlijk stuk lichter dan de 9,0 Ah of 12 Ah accu’s die in de markt verkrijgbaar zijn. Bij veelvuldig gebruik weegt die paar gram meer of minder aan het einde van de dag behoorlijk door.
De 2,5 Ah XGT-accu weegt 0,7 kg en de 4,0 Ah versie weegt 1,0 kg.
Nee dat kan niet. Makita wil voorbereid zijn op de toekomst en heeft daarom de nieuwste technologie geïntegreerd in plaats van te kiezen voor compatibiliteit.
Nee, dat kan niet.
Dat kan maar daarvoor is er een adapter nodig die als accessoire verkrijgbaar zal zijn. De adapter kan op de snellader geschoven worden en dan kunnen LXT-accu’s wel geladen worden op de XGT-snellader.
In eerste instantie zal Makita producten lanceren in vertrouwde categorieën zoals (klop)boor-/schroefmachines, reciprozagen, slagschroevendraaiers, haakse slijpers, cirkelzagen en boorhamers. Daar zal het niet bij blijven. Het is Makita’s ambitie om het assortiment XGT-machines snel uit te breiden. Dankzij z’n relatieve compactheid en gewicht leent de XGT-accu zich voor zwaardere toepassingen. Het doel van Makita is om steeds meer toepassingen toegankelijk te maken op accu. Dankzij de nieuwste techniek (combinatie van accu en motor) verwacht Makita een vermogen te behalen dat op dit moment met LXT-accu’s niet bereikt kan worden.